0171-44 06 07 info@enkiro.se

KIROPRAKTISK BEHANDLING
En kiropraktor behandlar de besvär eller skador som orsakas av onormal rörelse i leder, muskler, nervsystem och deras inbördes relation. Det övergripande syftet med kiropraktisk ledbehandling/justering kan sägas vara att återställa normal funktion i leder, muskler och nervsystem. För att åstadkomma detta använder sig kiropraktor främst av olika exakta handgrepp. Den huvudsakliga behandlingsmetoden är justering, där en låst led frigörs med en snabb och precis rörelse.
Denna snabba och passiva töjning av strukturerna omkring leden, medför en omedelbar reflexorisk avslappning av överspänd, djup muskulatur som hindrat leden att röra sig normalt. Samtidigt separeras ledytorna och ett klickljud uppstår ofta, men inte alltid. I de olika kiropraktiska behandlingsmetoderna eftersträvas hög specificitet för bästa möjlighet att isolera involverad led och tillhörande muskulatur.

Behandlingen består av:
Specifik ledbehandling/justering
Töjningar
Muskulära tekniker
Tejpning

Råd och vägledning i form av:
Rörelse- och hållningsövningar
Ergonomiska råd
Stabiliserande träning
Excentrisk träning

VAD BEHANDLAR EN KIROPRAKTOR
Ryggskott / Ländryggssmärtor
Bröstryggsbesvär
Revbenslåsningar
Nackspärr / Nacksmärtor
Axel- och skulderbesvär
Huvudvärk
Ischias
Domningar i armar och ben
Utstrålande smärtor i armar och ben
Förutom ryggraden behandlar kiropraktorn andra leder i kroppen såsom axlar, knän, fotleder/svårläkta stukningar, armbågar och händer.

BEHANDLINGSREAKTIONER, KOMPLIKATIONER OCH BIVERKNINGAR
Det är normalt med mindre, övergående reaktioner efter kiropraktorbehandling som t.ex. lokal ömhet, stelhet och trötthet. Som vid all verksam behandling kan det uppstå biverkningar utöver normala behandlingsreaktioner. Risken för allvarliga komplikationer är minimal och behandlingen är dokumenterad trygg och effektiv. Har du behov för mer information, kontakta din kiropraktor.