0171-44 06 07 info@enkiro.se

Vilka besvär behandlar en kiropraktor?
En kiropraktor behandlar besvär eller skador som orsakas av störningar i leder, muskler och nerver. Kiropraktik är en säker och effektiv behandlingsform för nack- och ryggbesvär men också för många andra åkommor som besvär från axlar, höfter, huvudvärk, musarm, domningar i armar och ben, samt idrottsskador.

Är kiropraktisk behandling säker?
Ja, kiropraktik är en mycket säker behandlingsmetod när den utförs av en akademisk utbildad kiropraktor. Kiropraktik passar alla människor från spädbarn till gamla. Studier har entydigt visat att allvarliga komplikationer i samband med kiropraktisk behandling är ytterst sällsynta, mer sällsynta än vid behandling med mediciner.

Gör det ont att bli behandlad av en kiropraktor?
Generellt sätt gör behandlingen inte ont. Patienter som har kraftig smärta kan känna visst obehag eftersom smärtnivån redan är hög. Som vid all annan effektiv behandling kan reaktioner uppstå efteråt. Vanligast är lokal ömhet kring behandlingsstället, liknande träningsvärk. Det går oftast över efter en dag eller två. Undersökningar visar att de flesta reaktioner uppstår kort tid efter behandlingen och beskrivs som lätta till måttliga samt varar någon enstaka dag. Om du är orolig ska du inte tveka att kontakta din kiropraktor.

Hur många behandlingar krävs?
Antalet behandlingar som krävs för att du ska bli bra beror på vilka besvär du har och hur allvarliga de är. Generellt kan man säga att ju längre tid du går med dina besvär, desto längre tid tar behandlingen och fler behandlingar krävs, och ju snabbare störningen åtgärdas, desto snabbare blir du av med dina besvär. Det bestäms också av din målsättning. Vill du bara bli av med värk och symptom? Vill du minimera risken att besvären återkommer eller vill du få din kropp att fungera så bra som möjligt?

Går det att behandla gravida med kiropraktik?
Kiropraktik är en trygg och effektiv behandlingsform för gravida. Vi har många års erfarenhet av att behandla gravida och anpassar behandlingstekniker utefter det. Vi har även speciella anpassningar av våra bänkar, så att det går att ligga på mage om barnet vuxit och magen blivit stor.

Vad är det som klickar?
Vid en kiropraktisk ledjustering kan det höras ett klickljud när ledytorna separeras snabbt. Detta beror på att en gasbubbla friges och tryckutjämning uppstår i leden. Ett magiskt klick säger vi, då detta är ett tecken på att leden har lossat ordentligt. Många upplever klicket som en befrielse, medan ett fåtal tycker det är lite obehagligt. Det är alltså leden som behandlas, det är inga kotor som ”knäcks”. Behandlingsmetoden är dokumenterad säker och effektiv om den utförs av legitimerad kiropraktor med akademisk utbildning.